Основи здоров'я. Критерії оцінювання навчальних досягнень
КРИТЕРІЇ
ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ З ОСНОВ ЗДОРОВ'Я У СИСТЕМІ ЗАГАЛЬНОЇ
ОСВІТИ
При
оцінюванні рівня навчальних досягнень учнів з основ здоров'я враховуються
знання та дотримання школярами правил збереження власного життя та здоров'я й
оточуючих.
Позитивно
оцінюється кожний крок учня, спрямований на:
·
підвищення рівня
знань про здоров'я й безпеку життєдіяльності, здоровий спосіб життя, уміння
використовувати здобуті знання для зміцнення здоров'я;
·
набуття навичок, що
сприяють фізичному, соціальному, духовному та психічному здоров'ю;
·
позитивне ставлення
до здорового способу життя.
Усі
види оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюються за критеріями,
наведеними в таблиці.
Рівні навчальних досягнень учнів
|
Бали
|
Критерії навчальних досягнень учнів
|
І.
Початковий
|
1
|
Учень (учениця) за допомогою вчителя може назвати окремі поняття, що
стосуються здоров'я та безпеки життєдіяльності
|
2
|
Учень (учениця) має уявлення про елементарні поняття здорового способу
життя й безпечної поведінки. За допомогою вчителя або з використанням
підручника (робочого зошита) відтворює окремі факти навчального матеріалу
|
|
3
|
Учень (учениця) за допомогою вчителя або з використанням підручника
(робочого зошита) фрагментарно відтворює елементарні поняття про здоровий
спосіб життя. Під керівництвом і контролем учителя епізодично виконує
практичні дії, що формують безпечну поведінку. Повторює оцінні судження інших
без достатнього осмислення
|
|
ІІ.
Середній
|
4
|
Учень (учениця) за допомогою вчителя або з використанням підручника
(робочого зошита) дає визначення окремих понять; частково характеризує ознаки
здоров'я та безпечної поведінки; за допомогою вчителя виконує елементарні практичні дії, пов'язані з формуванням здорового способу життя й
безпечної поведінки
|
5
|
Учень (учениця) самостійно дає визначення окремих понять; за допомогою
вчителя або з використанням підручника (робочого зошита) відтворює навчальний
матеріал, характеризуючи ознаки здоров'я, шляхи та методи його зміцнення та
збереження життя. За допомогою інструкції та консультації вчителя, виконує
практичні дії, пов'язані з формуванням здорового способу життя й безпечної
поведінки. Повторює почуті від інших найпростіші оцінні судження про здоровий
спосіб життя й безпечної поведінки
|
|
6
|
Учень (учениця) самостійно, але неповно відтворює навчальний матеріал; за
допомогою вчителя розв'язує прості типові навчальні ситуаційні задачі;
характеризує окремі ознаки здоров'я, наводить прості приклади дій про
збереження здоров'я. За допомогою інструкції та консультації вчителя виконує
практичні дії, пов'язані з формуванням життєвих навичок здорового способу
життя й безпечної поведінки. Пояснює найпростіші оцінні судження про здоровий
спосіб життя й безпечної поведінки
|
|
ІІІ.
Достатній
|
7
|
Учень (учениця) загалом самостійно відтворює навчальний матеріал,
розкриває суть понять; розв'язує прості типові ситуаційні задачі.
Характеризує ситуації, що містять загрозу й потребують практичних дій.
Висловлює окремі оцінні судження про стан здоров'я, поведінку в різних
ситуаціях, свою та інших, міжособистісні стосунки
|
8
|
Учень (учениця) самостійно відповідає на поставлені запитання; дає
порівняльну характеристику явищам і процесам, які характеризують здоров'я.
Визначає засоби, які необхідно використовувати у виконанні практичних дій.
Обґрунтовує свої оцінні судження про здоровий спосіб життя й безпечної
поведінки, спираючись на предметні знання та усталені норми
|
|
9
|
Учень (учениця) відтворює інформацію, відповідає на поставлені запитання;
самостійно розв'язує стандартні ситуаційні завдання; пояснює зміст і
послідовність операцій, що входять до складу практичних дій; за допомогою
вчителя встановлює причинно-наслідкові зв'язки, робить нечітко сформульовані
висновки; свідомо приймає рішення; володіє навичками самоконтролю
|
|
ІV.
Високий
|
10
|
Учень (учениця) обґрунтовано відповідає на запитання, передбачені
навчальною програмою курсу; самостійно аналізує та розкриває суть явищ і
процесів, що характеризують здоровий спосіб життя; узагальнює, систематизує,
установлює причинно-наслідкові зв'язки; користується джерелами додаткової
інформації. За допомогою вчителя розв'язує нестандартні ситуації; виконує
практичні дії щодо здорового способу життя й безпечної поведінки, формулює
висновки про конкретну оздоровчу діяльність; свідомо користується правилами
здорового способу життя й безпечної поведінки. Висловлює оцінні судження про
стан здоров'я власного й інших, поведінку свою та інших, міжособистісні
стосунки
|
11
|
Учень (учениця) логічно, усвідомлено відтворює навчальний матеріал в
межах навчальної програми курсу; самостійно аналізує й розкриває
закономірності явищ і процесів, що характеризують здоровий спосіб життя й
безпечної поведінки, їх сутність; установлює й обґрунтовує причинно-наслідкові
зв'язки; аргументовано переконує в необхідності виконання дій щодо здорового
способу життя й безпечної поведінки; самостійно користується джерелами
додаткової інформації.
Аналізує та обґрунтовує оцінні судження про стан здоров'я власного й інших,
наслідки своїх дій, поведінку свою та інших
|
|
12
|
Учень (учениця) свідомо відтворює й розуміє навчальну інформацію за
програмою курсу; може вести дискусію з конкретного питання здорового способу
життя й безпечної поведінки з використанням знань суміжних програм;
самостійно оцінює та характеризує різноманітні явища та процеси, які
розкривають сутність здорового способу життя й безпечної поведінки;
самостійно користується різними джерелами інформації, у тому числі й
рекомендованими вчителем. Розв'язує проблемні завдання; має
здоров'язберігаючі життєві навички; вибирає безпечний варіант розв'язання
нестандартної ситуації; визначає мету своїх дій і знаходить альтернативні та
вибирає й обґрунтовує оптимальні шляхи її досягнення; оцінює тимчасові та
довгострокові наслідки вибраного варіанту; робить обґрунтовані висновки.
Виявляє особисту позицію щодо здорового способу життя й безпечної поведінки.
Обґрунтовує цінність набутих знань і сформованих роз
|
Біологія. Критерії оцінювання
навчальних досягнень
КРИТЕРІЇ
ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ З БІОЛОГІЇ У СИСТЕМІ ЗАГАЛЬНОЇ ОСВІТИ
При оцінюванні
рівня навчальних досягнень з біології враховується:
- рівень
оволодіння біологічними ідеями, що становлять важливу складову загальнолюдської
культури: рівні організації живої природи, зв'язок будови і функцій організмів,
історичний розвиток органічного світу, різноманітність організмів, цілісність і
саморегуляція живих систем, зв'язок людини і природи;
- рівень умінь
використовувати теоретичні знання у практичній діяльності, під час
розв'язування задач чи вправ різного типу, уміння робити висновки та
узагальнення на основі практичної діяльності;
- рівень
оволодіння практичними уміннями та навичками спостереження та дослідження
природи, виконання лабораторних та практичних робіт.
Всі види
оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюються за критеріями,
наведеними в таблиці.
Рівні навчальних досягнень учнів
|
Бали
|
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів
|
I. Початковий
|
1
|
Учень (учениця) з допомогою вчителя або з використанням підручника
(робочого зошита) розпізнає і називає окремі біологічні об'єкти; знає правила
техніки безпеки при виконанні лабораторних та практичних робіт
|
2
|
Учень (учениця) намагається відтворити окремі факти, з допомогою вчителя
або з використанням підручника (робочого зошита), наводить елементарні
приклади біологічних об'єктів і їх окремі ознаки; за інструкцією і з
допомогою вчителя фрагментарно виконує лабораторні та практичні роботи без
оформлення
|
|
3
|
Учень (учениця) відтворює окремі факти, з допомогою вчителя або з
використанням підручника фрагментарно характеризує окремі ознаки біологічних
об'єктів; відповідає на запитання, що потребують однослівної відповіді; за інструкцією
і з допомогою вчителя фрагментарно виконує лабораторні та практичні
роботи без належного оформлення
|
|
II.
Середній
|
4
|
Учень (учениця) з допомогою вчителя або з використанням підручника
відтворює незначну частину навчального матеріалу, дає визначення окремих
біологічних понять, дає неповну характеристику загальних ознак біологічних
об'єктів; у відповідях може допускати помилки; за інструкцією і з допомогою
вчителя виконує лабораторні та практичні роботи з неповним їх
оформленням
|
5
|
Учень (учениця) відтворює основний зміст навчального матеріалу,
відповідаючи на запитання вчителя; характеризує загальні ознаки біологічних
об'єктів; дає визначення окремих біологічних понять; наводить приклади, що
ґрунтуються на матеріалі підручника; у відповідях може допускати помилки; за
інструкцією і з допомогою вчителя виконує лабораторні та практичні роботи,
частково оформляє їх
|
|
6
|
Учень (учениця) самостійно, але неповно відтворює навчальний матеріал,
частково дотримується логіки його викладу; відповідає на окремі запитання; у
цілому правильно вживає біологічні терміни; характеризує будову та функції
окремих біологічних об'єктів за планом; у відповідях допускає помилки;
розв'язує прості типові біологічні вправи і задачі з допомогою вчителя; за
інструкцією і з допомогою вчителя виконує лабораторні та практичні роботи,
оформляє їх без висновків
|
|
III.
Достатній
|
7
|
Учень (учениця) самостійно відтворює більшу частину навчального
матеріалу, застосовуючи необхідну термінологію; розкриває суть біологічних
понять; характеризує основні положення біологічної науки, допускаючи у
відповідях неточності; розв'язує прості типові біологічні вправи і задачі
звертаючись за консультацією до вчителя; за інструкцією виконує лабораторні
та практичні роботи, звертаючись за консультацією до вчителя, оформляє їх,
робить висновки з допомогою вчителя
|
8
|
Учень (учениця) самостійно відтворює навчальний матеріал; відповідає на
поставлені запитання, допускаючи у відповідях неточності; порівнює біологічні
об'єкти, явища і процеси живої природи, встановлює відмінності між ними;
виправляє допущені помилки; розв'язує типові біологічні вправи і задачі
користуючись алгоритмом; за інструкцією виконує лабораторні та практичні
роботи, звертаючись за консультацією до вчителя, оформляє їх, робить неповні
висновки
|
|
9
|
Учень (учениця) вільно відтворює навчальний матеріал та відповідає на
поставлені запитання; з допомогою вчителя встановлює причинно-наслідкові
зв'язки; дає порівняльну характеристику біологічним об'єктам явищам і
процесам живої природи; розв'язує стандартні пізнавальні завдання; виправляє
власні помилки; самостійно розв'язує типові біологічні вправи і задачі; за інструкцією
виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє їх, робить нечітко
сформульовані висновки
|
|
IV.
Високий
|
10
|
Учень (учениця) системно відтворює навчальний матеріал у межах програми;
дає повні, змістовні відповіді на поставлені запитання; розкриває суть
біологічних явищ, процесів; аналізує, систематизує, узагальнює, встановлює
причинно-наслідкові зв'язки; використовує знання у нестандартних ситуаціях;
самостійно розв'язує біологічні вправи і задачі у межах програми; за
інструкцією виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє їх, робить
чітко сформульовані висновки
|
11
|
Учень (учениця) логічно та усвідомлено відтворює навчальний матеріал у
межах програми; обґрунтовано відповідає на запитання; самостійно аналізує і
розкриває закономірності живої природи; наводить приклади, що ґрунтуються на
власних спостереженнях; оцінює біологічні явища, закони; виявляє і
обґрунтовує причинно-наслідкові зв'язки; аргументовано використовує знання у
нестандартних ситуаціях; самостійно розв'язує біологічні вправи і задачі; за
інструкцією ретельно виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє їх,
робить логічно побудовані висновки
|
|
12
|
Учень (учениця) виявляє міцні й глибокі знання з біології; вільно
відповідає на ускладнені запитання, з використанням міжпредметних зв'язків;
самостійно характеризує біологічні явища і процеси, виявляє особисту позицію
щодо них; уміє виокремити проблему і визначити шляхи її розв'язання;
користується джерелами інформації, рекомендованими вчителем; вільно розв'язує
біологічні вправи і задачі різного рівня складності відповідно до навчальної
програми; ретельно виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє їх,
робить самостійні обґрунтовані висновки
|
Немає коментарів:
Дописати коментар